top of page

Jura

van  St-Hippolyte  naar  Nyon (Meer van Genève)

Belangrijkste routewijzigingen in de Jura (2023)

Door het grotendeels samenvoegen van de routes van de GR5 en de Grandes Traversées du Jura (GTJ) zijn op de volgende plekken routewijzigingen t.o.v. de route zoals deze in het GR5/E2-wandelboekje JURA (deel 8) van De wandelende cartograaf zijn opgetekend.

Pag. 30 – voor punt 42 (kleine wijziging):

de route gaat niet meer langs het gehucht Le Pissoux, maar gaat nabij Gourdavi (zie kaart) linksaf.

Pag. 47 – tussen punt 52-53 (zeer kleine wijziging):

niet linksom maar rechtsom bij Meix Lagor.

Pag. 56 – vanaf punt 66 (middelgrote wijziging):

de nieuwe route gaat linksaf, richting en door Zwitserland via Le Grand Taureau. Route was ca. 7,1 km maar wordt nu 9,4 km (tussen de punten 66 en 72):. Ik weet niet op de oude route nog gemarkeerd is, maar deze is wel goed te volgen via de beschrijving en kaart.

Pag. 68 – vanaf punt 74 (grote wijziging):

de nieuwe route gaat in Le Frambourg rechtsaf (GTJ-route in het wandelboekje). De oude route is nog wel in tact: volg dan de geel/blauwe markering (GRP: Grand Tour de Pays nr. 145) tot in Les Hôpitaux-Neufs (punt 89). Route was ca. 11 km maar wordt nu 19 km (tussen de punten 74 en 89).

Pag. 88 – vanaf punt 103 (grote wijziging):

de nieuwe route gaat in Mouthe rechtsaf (route GTJ in het wandelboekje). De oude route is als GR5-variant te volgen tot in Chapelle-des-Bois. Waarschijnlijk is de wit-rode markering voor dit traject nog in tact. De oude route is ca. 22,5 km lang; de nieuwe 39,5 km. Op deze nieuwe route is Foncine-le-Haut als een extra overnachtingsplek aan te bevelen (ca. 26 km na de splitsing bij punt 103).

Pag. 97 – vanaf punt 2 (grote wijziging):

de oude GR5-route gaat linksaf (net voor het bereiken van La Roche Bernard). De nieuwe GR5-route gaat rechtsaf richting Bellefontaine en Morez.

De oude GR5-route door het bos Forêt du Risoux mag niet meer gewandeld worden vanwege de aanwijzing van het bosgebied als rustgebied voor de natuur.

De nieuwe route ontmoet de route uit het wandelboekje net voor de plaats Les Rousses. De nieuwe route is duidelijk gemarkeerd. Op het moment dat ik de nieuwe route opnieuw beschreven heb, zal ik deze op deze website publiceren. De oude route zoals in de wandelgids beschreven staat is ca. 16 km lang; de nieuwe is bijna 20 km.

Pag. 118 – vanaf punt 2 (La Cure) is de routewijziging door Zwitserland al in het GR5/E2-wandelboekje JURA opgenomen. De eendaagse afsluiter is omgevormd tot een tweedaagse. Gezien de lengte van het traject op de tweede dag is het lopen van een driedaagse een aanrader. Gezien de vele treinstations nabij de route zijn er vele opties om te reizen naar een 'vaste' overnachtingsplek.